محمد نوروزی؛ مهدیه اسفندیارپور؛ رحیم شهسوارپور
چکیده
در اقتصاد هر کشور، نقش بانکها متناسب با ساختار اقتصادی آن نظام تعیین میشود و چون اقتصاد ایران پولمحور و بهاصطلاحی بانکمدار است، اهمیت بانکها در اقتصاد ایران بسیار متفاوت است. بانکها باید برای پاسخگویی به مأموریت شرکتی، از یکسو و مسئولیت اجتماعی و از سوی دیگر با تغییر ترکیب داراییهای خود، این نقش را مؤثرتر کنند. امروزه ...
بیشتر
در اقتصاد هر کشور، نقش بانکها متناسب با ساختار اقتصادی آن نظام تعیین میشود و چون اقتصاد ایران پولمحور و بهاصطلاحی بانکمدار است، اهمیت بانکها در اقتصاد ایران بسیار متفاوت است. بانکها باید برای پاسخگویی به مأموریت شرکتی، از یکسو و مسئولیت اجتماعی و از سوی دیگر با تغییر ترکیب داراییهای خود، این نقش را مؤثرتر کنند. امروزه یکی از مشکلات اساسی بانکها، میزان مطالبات غیرجاری آنهاست. نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی در نظام بانکی، معیاری است که از آن برای سنجش سلامت بانک استفاده میشود. مطالبات غیرجاری بانکها، میتواند منشأ بسیاری از بحـرانهای مالی و پولی در دنیا باشد و برای بانکها، بخشهای مختلف اقتصادی و در ابعاد وسیعتـر، بـرای مـردم هـر کشـوری آثار سوء بسیاری ایجاد کند. بیتردید در سالهای اخیر، مسئله مطالبات غیرجاری، موضوعی است که برای نظـام بـانکی، بـه مسئلهای حاد تبدیل شده و بروز این بحران در نظام مالی، میتواند برای خروج پسانـداز سـپردهگـذاران از بانکها و در نتیجه، ورشکستگی آنها مؤثر واقع شود. از این رو، دستاندرکاران نظام بانکی، بهدنبـال حل این معضل هستند. در این راستا، نخستین گـام بـرای رفـع چنین مشکلی، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر افزایش مطالبات غیرجاری و رتبهبندی این عوامل است. از این رو، هدف این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل اثرگذار بر افزایش مطالبات غیرجاری بانکهای دولتی، بانکهای مشمول اصل 44 و بانکهای خصوصی در ایران بهطور تجربی است.